Tekstas: Jono Malinausko
Šio menininko pavardė lyg ir atsitiktinai sutampa su visuotinai naudojamos Pantone spalvų skalės pavadinimu. Bet pažvelgus giliau, sutapimas visgi nėra atsitiktinis: niekas kitas labiau už danų dizainerį Vernerį Pantoną (1926 – 1998) nėra prisidėjęs prie naujosios spalvinės kultūros susikūrimo XX a. antroje pusėje.
Kėdės Bachelor eskizai, 1954 m. |
Pažintis
su garsiu apšvietimo dizaineriu Poulu Heningsenu (1894
– 1967) paskatino Vernerį pradėti eksperimentus su naujomis baldų
gamybos medžiagomis. Jaunuolio kūrybinį braižą taip pat paveikė bendravimas su iškiliu
dizaineriu bei puikiu amatininku Hansu Wegneriu (1914
– 2007), pagarsėjusiu tobulomis klasikinių baldų interpretacijomis. Bet
didžiausią įtaką V. Pantono kūrybai
turėjo darbas pas žinomiausią to laikotarpio Danijos architektą Arne Jakobseną (nuo
1950 iki 1952 m.) Tenka pripažinti, kad Vegneris nebuvo pats uoliausias
darbuotojas, nes nuolat rūpinosi savo papildomais darbais, tačiau visgi spėjo
prisidėti prie garsiojo „skruzdėliuko“ – kėdės Ant projektavimo. Tai buvo
visų modernistų svajonės įgyvendinimas – pigios, patogios ir kartu
technologiškos kėdės, skirtos masinei gamybai, kūrimas. Priminsime, kad vietoje
keturių kojelių Ant turėjo tik tris,
o jos atlošas pirmąsyk istorijoje buvo gaminamas iš vientiso lenktos faneros
lakšto kartu su sėdyne. Tiesa, vėliau Pantonui pavyko sukurti dar labiau
minimalistinę kėdę PantoSwing 2K,
teturėjusią tik dvi kojas. Iš pirmųjų honorarų įsigijęs nenaują namelį ant ratų, Verneris
pertvarkė jį į ofisą ant ratų ir leidosi keliauti po Europą, ieškodamas naujų
užsakymų. Tiesa, pagrindiniai užsakovai tebeliko Danijoje: jau 1955 m. Fritzo Hanseno
įmonė pradėjo lengvų karkasinių kėdžių Bachelor
ir Tivoli gamybą. Dirbdamas prie
viešbučio Коnigen on Funen
rekonstrukcijos projekto, V. Pantonas sukūrė legendinę kėdę Cone, sugriovusią visas tuometines baldų
kūrimo taisykles: aukštyn kojomis apversto kūgio formos korpusas buvo
palaikomas tik plonų atramėlių ir atrodė visiškai nestabilus. Ši forma kėlė
nepaprastą publikos susidomėjimą: pasak vienos iš legendų, supančių Pantono
kūrybą, pirmą sykį parodžius Cone prekybos
salone Niujorke kilo toks ažiotažas, kad policija paprašė išimti kėdę iš
vitrinos, kad nesutriktų eismas gatvėje.
Realesnis parodos rezultatas buvo tai, kad verslininkas P. fon Halingas,
susižavėjęs kėdės dizainu, įkūrė specialią kompaniją Plus-linje Pantono baldų
platinimui Naujojo žemyno rinkose. Šios kompanijos veikla netrukus sulaukė
tokių įžymybių kaip Andy Warhol dėmesio, o ekstravagantiški danų baldai tapo
neatsiejama JAV didmiesčių bohemos aplinkos dalimi. Vienas iš pirmųjų Europoje V. Pantonas pradėjo eksperimentuoti
su pripučiamais minkštųjų baldų elementais. Pateikęs pirmą prototipą 1960 m.
baldų parodoje, jis surinko daugybę užsakymų, tačiau nei viena kėdė nebuvo
pristatyta užsakovui – polipropileno ir kitų plėvelių suvirinimo technologija
dar nebuvo ištobulinta, tad dauguma minkštųjų dalių praleisdavo orą per siūles.
Tuomet dizaineriui atėjo į galvą kita idėja – pagaminti nebrangią kėdę iš vientiso plastmasinio ruošinio be
jokių sujungimų, perskyrimų ir netgi be kojelių. Pirmą
kartą mintis panaudoti plastmasę pigių kėdžių gamybai kilo garsiajam
funkcionalizmo ideologui L. Mies van der Rohe dar prieškario laikais. Nuo 50-ųjų metų pradžios Verneris Pantonas
taip pat pradėjo paieškas šioje srityje. Kaip skelbia dar viena legenda,
kompaktiško kėdžių sandėliavimo problemos sprendimui jį įkvėpė glaudžiai vienas
į kitą sudėtų plastmasinių kibirų vaizdas. Pamažu pradėjo ryškėti S raidės
pavidalo forma, vietoje atskirų kojelių turinti pailgą atraminį „liežuvį“. Pirmasis maketas buvo pagamintas dar 1956 m.,
tačiau kelias į pramoninę gamybą pasirodė besąs ilgas ir sudėtingas. Pirmieji
modeliai buvo šaltuoju būdu formuojami iš poliesterio, armuoto stiklo audiniu.
Jie buvo sunkūs, nelabai patvarūs ir reikalavo sudėtingų apdailos užbaigimo
darbų. Žymiai paprasčiau būtų gaminti kėdes karštojo liejimo būdu, tačiau nei
viena kompanija nesiryžo investuoti į tinkamo dydžio įrangą. Tik 60-ųjų
viduryje V. Pantono projektu susidomėjo kompanija „Herman Miller“. Jos gamybos
vadovas W. Fehlbaumas ne tik susižavėjo S kėdės linijų grakštumu, bet ir
įvertino platmasės pranašumą prieš populiariausią tuo metu baldų gamybos
medžiagą – medį. 1967 m. pasaulį išvydo pirmieji serijiniai pavyzdžiai;
įspūdingo dydžio liejimo mašinoje vienu „prispaudimu“ iš pigaus polistireno buvo
išliejama visiškai užbaigta ryškiaspalvė kėdė, nereikalaujanti beveik jokios
papildomos apdailos. Gamybos išlaidos sumažėjo kelis kartus ir kėdė, nuo tada vadinta
tiesiog „Pantono kėde“, pradėjo triumfo žygį per baldų salonus. Nuo 1999 m.
kėdės gamybą perėmė vokiečių firma „Vitra“, liejimui panaudojusi polipropileną, leidusį žymiai praplėsti
spalvinę gamą. Kėdė S iki šiol lieka žinomiausiu baldu „Vitros“ gamybos
progarmoje; be natūralaus dydžio, firma nuo 2003 m. gamina vaikišką variantą,
taip pat ir suvenyrinius modelius (mastelis 1:10), kuriais mėgsta puošti savo
perkybos salonus ir parodų stendus. Dėl
itin originalios formos, Pantono kėdė netrukus tapo populiaria Danijos dizaino
ikona, minima greta garsiausių H. Wegnerio ir A. Jakobseno kūrinių, taip
pat ryškiausiu (tiesiogine žodžio prasme) Pop stiliaus baldo
pavyzdžiu. Į nuolatines dizaino ekspozicijas šią kėdę įtraukė žinomiausi pasaulio
dailės muziejai – Niujorko Šiuolaikinio meno muziejus, Londono dizaino muziejus
ir kiti. Papildomo populiarumo šiam baldui suteikė išradinga reklama spaudos
leidiniuose, pavyzdžiui, 1970 m. britų madų žurnalo Nova fotosesijoje „Kaip nusirengti prieš savo vyrą“. Bet tikroji
bomba sprogo 1995 m., kai žurnalo Vogue viršelyje
pasirodė nuotrauka, vaizduojanti Pantono kėdėje susigūžusią nuogutėlę supermanekenę
Kate Moss. Po šio įvykio kėdė visiems laikams įgavo „seksualiausio pasaulio
baldo“ reputaciją, nuolat patvirtinamą naujomis erotinėmis fotosesijomis. „Sėdėti ant kėdės turi būti smagu ir
įdomu, kaip kad žaisti žaidimą“, – teigė dizaineris. Šią idėją jis plėtojo ir toliau,
kurdamas pakabinamas sėdynes, prieštaraujančias gravitacijos dėsniams bei kėdes
iš vielos bei kitų lengvų medžiagų.
Pantono fantazijos skrydžio, rodos, buvo neįmanoma pažaboti, o
šiuolaikinių medžiagų naudojimas leido realizuoti pačius drąsiausius projektus.
Dar 1958 m., būdamas Taikomosios dailės ir dizaino parodos architektu
Frederisijos mieste, Danijoje, jis kone pašiurpino rengėjus, baldus ir įrangą
pakabindamas ant trosų, nuleistų nuo lubų ir palikdamas tuščią erdvę parterio
lygyje. Vėlesnėse teminėse ekspozicijose jis siekė naudoti masyvius plastinius
elementus tiesiog ant grindų, formuodamas kompozicijas, pavadintas „interjero
landšaftais“. Viena iš įspūdingiausių tokio tipo kompozicijų, pavadinta Visiona, buvo keletą metų iš eilės
rengiama tarptautinės baldų parodos metu Kiolne, Vokietijoje. Jos rengimą rėmė chemijos
koncernas Bayer, siekdamas parodyti
naujausių medžiagų estetines ir technologines galimybes. Ypač pagarsėjo 1970 m. ekspozicija Visiona II, surengta didžiulėje baržoje, prišvartuotoje
prie krantinės greta baldų parodos komplekso. Daugybė plastinių elementų iš
minkštojo poliuretano apjungė tarpusavyje grindis, sienas ir lubas;
priklausomai nuo spalvos jie priminė debesis, jūros bangas arba įkaitusios
magmos pliūpsnius; itin ryškių spalvų gradientai sudarė papildomo erdvės gylio
įspūdį, kartu primindami fantasy stiliaus iliustraciją. Dėl
kontraversiškų Visiona spalvinių
sprendimų Vokietijos bulvarinė spauda netgi praminė Pantoną „Dizaino Che Guevara“.
Nepaisant to, minėtas interjeras netrukus
tapo neginčytina pop stiliaus klasika; daugelis jo elementų vėliau virto
savarankiškais dizaino objektais, kaip, pavyzdžiui, fotelis Amoebe arba „dviaukšis“ minkštas baldas Living Tower. Pagrindines konceptualiųjų interjerų
idėjas V. Pantonas sugebėjo puikiai pritaikyti praktikoje. Žinomiausias
pavyzdys – Spiegel leidybos koncerno
pastatas Hamburge (1969 m.), kuriame dizaineris daugelį viešųjų erdvių įrengė,
naudodamas savo projektuotus vienetinius baldus, šviestuvus, tekstilės gaminius,
taip pat paruošė spalvines schemas koridoriams ir pasitarimų salėms. Spalvinis
interjerų sprendimas pasirodė toks aitrus, kad nepraėjus nei dešimtmečiui,
koncerno vadovybė nusprendė atlikti darbo patalpų rekonstrukciją. Baseinas ir
dalis holo buvo nuniokota gaisro metu, tad dabar autentišką interjero sprendimą
galima pamatyti tik pastato bare, vidaus kiemelyje ir keturių dešimtmečių senumo nuotraukose. Ne
mažiau svarbus buvo V. Pantono įnašas į vėlyvojo modenizmo apšvietimo dizainą –
nuo 5-ojo dešimtmečio vidurio iki 1998 m.
jis sukūrė apie 30 įvairių šviestuvų modelių. Iš kolegos P. Heningso jis
perėmė svarbų principą – uždengus šviesos šaltinį, numatyti galimybes reguliuoti
šviesos intensyvumą ir kryptį. Pirmuoju tokio tipo šviestuvu tapo Moon, sukurtas 1960 metais. Nei
šviestuvų, nei sietynų Pantonas nevertino kaip atskirų dizaino objektų –
visuose projektuose jie tapdavo organiška interjero dalimi, lygiaverčiu
aplinkos formavimo veiksniu. Labiausiai buvo mėgstamos apvalios ir rutulinės
formos – pavyzdžiui, apvalių formų šviestuvai Flowerpot turėjo pakabinamą ir pastatomą versiją, tačiau buvo
sukurtas ir „suplokštintas“ modelis, naudotas kaip sienos puošybos segmentas.
Iš tokių šviestuvų suformuoti šviečiantys pano buvo plačiai naudojami aukščiau
minėtuose Spiegel leidyklos
interjeruose, o laikui bėgant tapo viso
pop stiliaus grafine ikona. Kita
V. Pantono propaguota šviestuvų dizaino kryptis buvo siejama su gausybės
pakabinamų elementų naudojimu. Tipiški jos
pavyzdžiai – Joy serijos
sietynai, neseniai minėję sukūrimo 50-metį. Pradžioje gausybė skrituliukų,
formuojančių gaubtą, buvo pjaustoma iš perlamutro kriauklių (tai bene
vienintelis natūralios žaliavos naudojimo atvejis V. Pantono kūryboje), vėliau
juos pakeitė stiklo ir poliruoto metalo diskai. Kitas iki šiol gaminamas
šviestuvas – Spiral (1970 m.) yra
montuojamas iš spirale susuktų skaidraus arba metalizuoto stiklo juostelių. Dėl
natūralios oro konvekcijos patalpose laisvai kabančios juostos pradeda savaime
suktis, skleisdamos aplink žaismingus „blikus“ ir šėšėlius. 8-ojo
dešimtmečio pradžioje, įsismarkavus postmodernizmo judėjimui ir visame
pasaulyje išgarsėjus Memphis
kūrybinei grupei, atrodė, kad
V. Pantono šlovės žvaigždė jau užgeso. Atviros, o kartais ir rėksmingos
pop stiliaus formos bei spalvos pradėtos laikyti vulgaraus skonio apraiška. Užsidaręs
savo studijoje Bazelyje, menininkas vertėsi privačių interjerų projektavimu, kartais
nepamiršdamas į juos įterpti ir savo autorinių darbų. Taip pat buvo įgyvendinta
daugybė smulkiosios plastikos projektų – indai, žvakidės, peleninės,
laikrodžiai ir pan. Pačioje XX a. pabaigoje, atslūgus postmodernizmo bangai ir susidarius tam tikram emocijų vakuumui, nuoširdus V. Pantono ir jo bendražygių optimizmas vėl tapo paklausus, juolab daugelis jų kūrinių jau spėjo pereiti į klasikos kategoriją. Šiuo požiūriu „Vitros“ inicijuotas S modelio gamybos atnaujinimas tapo ne gudria marketingo priemone, o dėsningo estetinės raidos proceso dalimi. Meninkas mirė 1998 m,. likus vos 12 dienų iki didžiulės savo kūrybos retrospektyvinės parodos stambiausiame Kopenhagos parodų centre. Šiandien Danijos ir kitų šalių kompanijos gamina iš viso apie trisdešimt V. Pantono sukurtų baldų bei šviestuvų, iš kurių nei vienas neatrodo morališkai pasenęs. Vernerio Pantono sukurti baldai, šviestuvai ir interjerai šiandien tebevertinami kaip vieni iš pažangiausių ir intelektualiausių dizaino eksperimentų, toli pralenkusių savo epochą. Geriausi jo kūrybos pavyzdžiai tapo laikui nepavaldžia klasika, net ir ateityje turėsiančia įtakos įvairių dizaino šakų raidai. |
|||
Karkasinės kėdės Bachelor, gam. Hans Wegner (Danija), 1995 m. |
||||
Kėdės Ant, gam. Fritz Hansen (Danija), nuo 1952 m. |
||||
Kėdė Cone, 1958 m., gam. Herman Miller/Vitra (nuo 1967 m.) |
||||
Spiegel leidybos koncerno pastato plaukimo baseino interjeras, Hamburgas, 1969 m. |
||||
Spiegel leidybos koncerno pastato kavinės interjeras. |
||||
Fotelis Peacock, 1960 m. |
||||
Skirtingų spalvų S kėdės modeliai. |
||||
Manfred Diebold, Rolf Fehlbaum, Verner Panton ir vienas iš įmonės darbuotojų prie S kėdės maketo kompanijos Herman Miller projektavimo skyriuje, apie 1966m. |
||||
Garsusis Vogue žurnalo viršelis, 1995 m. |
||||
Minkštieji baldai Living tower, Amoebe, spintelė Bar boy bei šviestuvai Moon, buvę ekspozicijos Visiona II dalimi, 1970 m. |
||||
Kitos nuotraukos: