Parengė VDA dizaino krypties meno daktarė, Tekstilės meno ir dizaino katedros docentė Rūta Būtėnaitė

2020 m. sausio 7–10 d. namų tekstilės pramonės lyderiai iš viso pasaulio, architektai ir dizaineriai jau 50-ąjį kartą susitiko Frankfurte prie Maino. Pusė amžiaus – beveik amžinybė taip greitai besikeičiančios tekstilės pramonės kontekste, unikalus reiškinys ir net fenomenas, o kartu rimta priežastis buvo aplankyti daugiau nei 3 000 parodų dalyvių, pateiksiančių didžiausią pasaulyje interjero tekstilės gaminių asortimentą, ir išvysti nuolat atsinaujinantį bei kintantį dizaino šou – kone teatralizuotą ateities namų tekstilės tendencijų „Trend Space 2020/2021“ ekspoziciją.


Į KELIONĘ LAIKU

Specialioje ekspozicijoje parodos rengėjai pristatė pastarųjų 50 metų dizaino klasiką ir kvietė leistis į kelionę laiku per penkis „Heimtextil“ istorijos dešimtmečius – kurti scenografiją, paremtą šio laikotarpio interjero žurnalų redakcijomis. Keturios erdvės sujungė praėjusio laikotarpio spalvų derinius, tekstilės raštus, faktūras ir tekstūras, baldus ir dizaino objektus.

GEROS GIJOS: TVARUMAS „HEIMTEXTIL 2020“

Akivaizdu, kad šiandieniniai interjero tekstilės vartotojai jau nebėra atsiriboję nuo gamybos procesų ir nori ne tik žinoti, kaip gaminys gaminamas, bet ir iš kur gaunama jo žaliava. Iki šiol rėmėmės natūraliomis žaliavomis, paverstomis produktais, kuriais mėgaujamės tik ribotą laiką. Nūnai ieškomas protingesnis, cikliškas požiūris į medžiagas, priešingais dabartiniams linijiniams santykiams su medžiagomis: „Imk, daryk, išmesk.“ Užduodami klausimai, ar šiandienos atliekos yra rytojaus žaliava? Ar žmonių ir gyvūnų atliekos gali būti tiriamos kaip gausus, tvarus žaliavų šaltinis? Ar galime „auginti“ žaliavas, o ne „jas gaminti“, naudodami inžinerines naujoves, kad sukurtume visiškai naujas medžiagas, pvz., iš laboratorijoje užaugintos grybienos ir bakterijų.

ATEITIES MEDŽIAGŲ BIBLIOTEKA

Tvariai pagamintą tekstilę parodoje „Heimtextil“ pristatys daugiau nei 250 įmonių („Žaliasis katalogas“ – atskira tvariai gaminančių parodos dalyvių rodyklė), ir šis skaičius yra gerokai didesnis nei bet kada anksčiau. Pažangius, tvariai pagamintus audinius taip pat buvo galima pamatyti naujojoje Ateities medžiagų bibliotekoje, Tendencijų erdvės („Trend Space“) dalyje, kur lankytojai turėjo galimybę tyrinėti inovatyvių medžiagų pobūdį ir gamybos būdą. Daugiausia dėmesio skiriama perdirbtiems audiniams ir auginamai, vadinamajai gyvajai tekstilės medžiagai. Kiekviename demonstruojamame pavyzdyje buvo pateikiama tiksli informacija apie kiekvienos medžiagos neapdorotą kilmę, gamybos procesą ir galimą potencialų afterlife – antrinį panaudojimą. O „Green Village“ centras skiriamas visiems su žaliąja tema susijusiems klausimams – nuo sertifikavimo iki paramos teikimo.

INTERAKTYVI ATEITIES TENDENCIJŲ ERDVĖ

Besidomintiems dizainu – maždaug 2 000 m² Tendencijų salėje („Trend Space“) pristatoma pagrindinė šių metų tema „Kam aš priklausau?“ („Where I Belong“) – namų tekstilės tendencijos ir įkvėpimo šaltinis – daugybė medžiagų naujovių, spalvų tendencijų ir naujų dizaino pavyzdžių. Tvarumas čia taip pat bus pagrindinis prioritetas: šios ekspozicijos tekstilę ir medžiagas po renginio galima pakartotinai naudoti. Konceptualios instaliacijos kvietė lankytojus leistis į įkvepiančią atradimų kelionę, kurią lydės pokalbių ir ekskursijų programa, suteikianti plačią įžvalgą apie naujus dizaino projektus.

SKAITMENINĖ REVOLIUCIJA – DIZAINO SAVITUMUI ATSKLEISTI

„Textile Technologies“ ekspozicija, pristatanti esminius namų tekstilės technologinius gamybos pokyčius – nuo naujausių skaitmeninių spausdintuvų, programinės įrangos ir atitinkamų priedų iki tekstilės apdirbimo mašinų. Pirmą kartą vyko paskaitų programa „Textile Technology Talks“ su pramonės ir tyrimų ekspertais. Pranešėjų gvildenamos temos – nuo skaitmeninimo išmaniuosiuose namuose iki žmonių ir robotų bendradarbiavimo.

VISUOMENINIŲ INTERJERŲ TEKSTILĖS SPECIFIKA

Architektų, interjero dizainerių, NT vystytojų laukė apie 370 gamintojų, nauja audinių bei medžiagų biblioteka visuomeniniams interjerams, tarp jų ir specializuoti audiniai ligoninėms. Buvo pristatytos degimui bei dilimui atsparios medžiagos, vandenį atstumiantys ar garso izoliacijos funkciją turintys audiniai ir pan.

SVEIKAS MIEGAS: SUKLUSTI VERČIANČIOS IŠVADOS IR NAUJAUSI PRODUKTAI

Miegas tampa nauja šiandienos kūno rengybos, jogos ir veganiškos mitybos sveikatos tendencija. Miegas stiprina mūsų imuninę sistemą ir daugeliu atvejų yra geriausias vaistas, gerina nuotaiką, darbo kokybę, o gilus miegas skatina kūrybiškumą, didina intelektą. Tačiau šios stulbinančiai universalios gamtos būsenos neįvertiname, iki neužklumpa nemiga. Miego stygius sukelia psichinį disbalansą, lemia širdies ir kraujagyslių bei medžiagų apykaitos sutrikimus, didina riziką susirgti peršalimo ligomis, tikimybę padaryti daugiau klaidų, taip pat sumažina vaisingumą. Todėl „Heimtextil“ miego temą įtraukė į svarbiausią darbotvarkę: produktų segmente „Smart Bedding“ mugė siūlė naujų įžvalgų apie sveiką miegą ir pristato konkrečius gaminius. „Miegas! Ateities forumas“ (Sleep! The Future Forum) lankytojai galėjo laukti diskusijų su įvairių sričių miego ekspertais progresyviomis miego skaitmeninimo temomis: „Kaip optimizuoti miegą ir pabudimą?“, „Kaip valdyti poilsio veiklą?“

NAUJAUSIOS INTERJERO TEKSTILĖS KOLEKCIJOS

Svarbiausias „Heimtextil“ akcentas – platus baldų ir interjero dekoravimo audinių, odos ir dirbtinės odos, užuolaidų, kilimų, sienų dangų, miego ir stalo tekstilės, saulės apsaugos sistemų asortimentas, naujos kolekcijos, taip pat geriausi gamintojai bei ne ką mažiau įdomūs startuoliai. Svarbu buvo nepraleisti dizaino dialogų (Design dialogue) su žinomais savo srities specialistais, o Tekstilės dizainerių erdvėje (Textile Design Area) aplankyti daugiau nei 250 savitą braižą turinčių dizaino studijų, kurios pristatė audinių dizaino projektus.

2020–2021-ųjų TENDENCIJOS. TAPATYBĖS PAIEŠKOS

„Stijlinstituut Amsterdam“, Londono studijos „FranklinTill“ ir Danijos agentūros „SPOTT Trends & Business“ tendencijų tyrinėtojai jau sudarė interjero dizaino pasaulinės rinkos prognozę 2020–2021 m. ir pateikė ateities gyvenimo būdo, medžiagų, spalvų ir dizaino tendencijų apžvalgą, o kartu pristatė ir naująjį „Heimtextil Trendbuch“ katalogą.

Šių metų tendencijų prognozės tema – TAPATYBĖ. Šiandien savęs identifikavimo procesas atrodo sudėtingesnis nei bet kada. Tapatybės dabar formuojasi per patirtį, kuri tuo pat metu įgaunama skirtinguose lygmenyse: vietiniame, nacionaliniame, globaliame, tiek internete, tiek ir neprisijungus prie interneto tinklo, visi asmenys gali turėti daugiasluoksnį identitetą. Tendencijų tyrinėtojai nagrinėjo lyčių ir kultūrų įvairovę bei toleranciją.

Bartas Hessas. „Heimtextil“ 2020–2021 m. tendencijų katalogo viršelis

WHERE I BELONG. „KAM AŠ PRIKLAUSAU?“

Pagrindinė tendencijų tema atskleidžia, kad negali būti vienos, visiems tinkamos koncepcijos. Siekdamas informatyviai ir įkvepiančiai kiekvienam asmeniui iššifruoti skirtingus mūsų tapatybės sluoksnius, Amsterdamo „Stijlinstituut“ pakvietė keturias dizaino studijas ir du fotografus, norinčius užfiksuoti tam tikros temos esmę. Kiekvienu atveju kūrybai buvo skirta tema, geriausiai atitinkanti jų filosofiją, praktiką ir požiūrį, leidžiantį istorijoms suteikti asmenišką ir autentišką aspektą.

Temos „Kam aš priklausau?“ pranešėjai atskleidė sudėtines tapatybes ir pristatė penkis tendencijų pasaulius: Maximum Glam – sujungia eklektišką efektingumą ir technologijų žavesį, Pure Spiritual – atranda gamtos ir mistikos pusiausvyrą, Active Urban – rodo tinkamus, pritaikomus sprendimus, Heritage Lux išaukština tradicijas ir turtingą istorinį palikimą bei Multi-Local apima lokalaus ir globalaus pasaulio kultūrų įtakas.

MAXIMUM GLAM

Ši tendencija apima kandumą, ekstravaganciją kičą, eklektiką, išlaisvintą ekspresiją ir, be abejo, individualumą – tai tarsi dekadanso chaosas, išaukštinantis netobulumą. Tekstilės raštai tarytum atgyja pasaulyje, kuriame dominuoja technologijos, kuriančios vaizduotę pranokstančias 3D formas. Sapnai paverčiami realybe. Bendradarbiauta su dizaineriu Bastiaanu de Nennie, kūrusiu vizualų tendencijos pristatymą, nuskenavus tekstilę 3D spausdintuvu: iš šios virtualios erdvinės tekstilės konstruojami koliažai ir asambliažai – nauja realybė. Maximum Glam malonumo ieškotojai mėgaujasi teatrinių įtakų ir efektingų šou kupinomis estetikos formomis, fantastiška jungtimi tarp amatų meistrystės ir skaitmeninių interpretacijų. Tekstilė demonstruoja „daugiau yra daugiau“ (angl. „more is more“) požiūrį, sumaišydama glamūrą, spalvinių perėjimų ir spektro spalvų derinius, dirbtinių kailių, kutų, žakardinių audinių ir fantastinių spausdintų audinių raštų jungtis. Žvilganti kičinė spalvų gama tampa tiesiog brutaliai blizganti dėl elektrinio sintetinio mirgėjimo, skaitmeninių technologijų klaidų ar defektų.

Chrisas Schanckas. „Puff & Stuff“. Aliuminis, polistirenas, derva, moheris. Fot. aut. Michelle ir Chrisas Gerard’ai, Friedman Benda

Guillermo Santomà. „Greenshit“. 2019. Madrido „Cerralbo“ muziejus. Fot. aut. José Hevia Blachas, „Side“ galerijos leidimu

Tendencija įkvėpimo semiasi iš amerikiečių menininko Chriso Schancko brutalių skulptūros ir baldų hibridų-asambliažų, sujungiančių biomorfines formas ir kruopščiai konstruojamą simboliką, paveiktą art deco architektūros, senovės Egipto, Anatolijos ir actekų ikonografijos. Nuo rafinuotumo ir tobulumo atsiribojusios Chriso Schancko monolitinės skulptūros primena mokslinės fantastikos filmus, ateivių vizijas ar kosminę operą.

Kitas satyrinis ir žaismingas projektas, turintis gilesnę ir tamsesnę prasmę, – autoriaus Guillermo Santomà Madrido „Cerralbo“ muziejuje eksponuojamos 13 provokuojančių instaliacijų. Jo salėse pastebimas ryškus skirtumas tarp pigių medžiagų, kaip antai plastiko, ir meistriškai pagamintų gipso dirbinių ar auksavimo, atskleidžia kandžiai aštrius sugretinimus ir rodo gąsdinančią distopinę viziją.

PURE SPIRITUAL

Idealistai siekia tobulumo ir grynumo, atkurdami sąsajas su natūralia gamta. Ieškodami asmeninio rojaus prieglobsčio, jie įtraukia technologijas, įgalinančias perėjimą tarp realizmo ir mistikos. Pure Spiritual iš kitų su gamta susijusių tendencijų išsiskiria gebėjimu žengti kur kas giliau, tai – grynoji dvasinė tendencija. Norint atkreipti dėmesį į atnaujintą jautrų ryšį su gamta, organinėmis medžiagomis ir žaliavomis, pasirenkama natūrali tekstilė, pasižyminti gamtos pėdsakais, organinėmis struktūromis ir nelygumais.

Audinių atspalviai – sukurti žemės ir sukultūrinti žmogus – šilti, šviesūs ir gaivūs. Siekdama išvengti stereotipiškai traktuojamos temos, tendencijos kūrėja „Raw Color“ studija derina grubius organiškus, lygius bei geometrinius paviršius ir taip sukuria netikėtą kontrastą. Medžiagos, pagamintos iš natūralių žaliavų, pvz., grybienos, dumblių ir pušų žievių, derinamos su tikra ir dirbtine oda, taip pat tekstilės audiniais iš klasikinių natūralių pluoštų, tarkim, džiuto ir vilnos. Medžiagų ir spalvų deriniai skirti interjerams, orientuotiems į susikaupimą ir ramybę, siekia išgrynintos ikonoklastinės (be raštų ir dekoratyvumo) stilistikos ir kartu kontrastingos atmosferos.

„Resurrecting the Sublime“. Christina Agapakis („Ginkgo Bioworks Inc.“), Alexandra Daisy Ginsberg ir Sissel Tolaas su „IFF Inc“ parama, Harvardo universiteto herbariumo „Ginkgo Bioworks, Inc.“ ir Harvardo universiteto Arnoldo medelyno leidimu


Tendencija semiasi įkvėpimo iš menininkės dr. Alexandros Daisy Ginsberg, kvapų tyrinėtojos ir dailininkės Sissel Tolaas bei biotechnologijų įmonės „Ginkgo Bioworks“ inžinierių bei tyrėjų komandos projekto Resurrecting the Sublime. Atlikus neįtikėtinus tyrimus, atgaivinti jau nebeegzistuojančių augalų kvapai. Naudodama Harvardo universiteto herbariume rastą nedidelį kiekį DNR, „Gingko“ komanda susintetino genų sekas, galinčias koduoti kvepalus gaminančius fermentus, o Sissel Tolaas rekonstravo gėlių aromatus su identiško kvapo molekulėmis. Vėliau šie atradimai virto įspūdinga menine instaliacija, kurios metu žiūrovai kviečiami ne tik apmąstyti, ką praradome, bet ir tai, ką turime išsaugoti ateityje.

„Tinctorial Textiles“. Studijos „Raw Color“ projektas

Christien Meindertsma. Biologiškai skaidi
Flax (lino) kėdė prekės ženklui „Label / Breed“.
Fot. aut. Mathijsas Labadie ir Roelis van Tour

Grafinį gaminio dizainą ir fotografijas kuriantys Nyderlandų menininkai Daniera ter Haar ir Christophas Brachas („Raw Color“ studija) naratyvų spalvų ir medžiagų ieško atlikdami įvairius tyrimus ir eksperimentus. Laikui bėgant jie sukūrė savitą vaizdinę kalbą, o jų prekės ženklo grynumas atsispindi darbuose su „Arco“, „Nanimarquina“, „Textiel Museum Tilburg“ ir „Adidas“ bendrovėmis. Lotyniškas terminas „tinctorial“ įvardija organinius dažiklius, naudotus šiame projekte – Rubia tinctorum rausviems atspalviams, Isatis tinctoria – melsviems, o Reseda luteola gelsviems atspalviams. Dažikliai naudoti skirtingomis koncentracijomis, siekiant gauti nevienodo ryškumo audinius, o nauji atspalviai sukuriami dažant audinius dviem dažikliais: taip gaunami žalsvi, purpuriniai ir apelsino atspalviai.

Flax kėdė – tai dizainerės Christien Meindertsma, prekės ženklo Label / Breed inicijuoto bendradarbiavimo su natūralaus pluošto specialistais iš Enkev rezultatas. Naujos sudėties medžiaga buvo sukurta naudojant keturis sluoksnius lininio audinio ir penkis sluoksnius naujai sukurtos veltos linų pluošto medžiagos. Minkšti audiniai termiškai suspaudžiami, sujungiant linus ir PLA (biologiškai skaidus plastikas) į standžią kėdės formą. Naujus gamybos procesus tyrinėjant dizainerė siekė sukurti ekologišką, biologiškai skaidų, vietoje pagaminamą produktą už prieinamą kainą.

ACTIVE URBAN

Su spartaus gyvenimo tempo, greitai besikeičiančios aplinkos iššūkiais susiduriantys miestiečiai ieško utilitarių, pritaikomų sprendimų. Turimais ir atsinaujinančiais ištekliais išmaniai besinaudojantys žmonės vertina pažangias technologijas. Prioritetas teikiamas funkcionalumui, puikiai išvaizdai ir sėkmingam darbui. Tekstilėje – interjero ir sportinės aprangos hibride – dominuoja lygūs paviršiai ir žaismingų grafiškų tekstūrų deriniai. Tendencijos paletė derina uniformų mėlyną, asfalto pilką ir vikšrinio traktoriaus geltoną spalvas. Vizualų „Activ Urban“ tendencijos dizainą kūrė dizaino studijos Envisions kolektyvas, audinių derinius pateikdamas skaitmeninėje virtualioje realybėje jaunesniems, dizainą vertinantiems vartotojams, kuriems svarbus funkcionalumas, universalumas, pritaikomumas.

„Activ Urban“ tendencijos dizainas. „Envisions“ dizaino studija, meno vadovės Sanne Schuurman ir Emma Wessel Working Girl Lounge kėdė. Dizaineris Davidas Irwinas. Prekės ženklas „Deadgood Trading Limited“

Working Girl estetika paprastą utilitarinį stilių sujungia su tvirtomis medžiagomis, apgalvotu detalumu, komfortu ir akivaizdžiu funkcionalumu.

HERITAGE LUX

Jausmingumą, slėpiningą šiurpų nušvitimą ir tamsą vertinantys istorinio palikimo saugotojai siekia visiškai naujų, svaiginančių potyrių. Šis naratyvas atskleidžia meilę prabangai, spindesiui, dekoratyvumui ir puošybai. Deklaruojamas grožio atradimas istorijoje ir gamtoje, naudojant ornamentuotą tekstilę ir viliojančius paviršius. Gilinantis į senovės istoriją, sukurta spalvų paletė, kurioje dera mįslingas kraujo raudonis, safyro mėlis ir žvilgantis perlamutras.

Vizualų Heritage Lux dizainą kūrė Bartas Hessas – menininkas, ypač taktiliško ir intuityvaus mistiško fantazijos pasaulio kūrėjas, jungiantis fotografijos, video-, vaizduojamojo meno, animacijos ir tekstilės sritis, ieškantis pusiausvyros tarp grožio ir pasibjaurėjimo ar siaubo.

Bartas Hessas. Heritage Lux
tendencijos vizualusis dizainas
Fernando Mastrangelo. Drift sofa. Fot. aut. Cary Whittier

Ledynų, kraštovaizdžio abstrakcijų po kelionių į Patagoniją ir Didįjį kanjoną įkvėpta Drift kolekcija jungia paprastumą ir eleganciją. Mėlynų tonų tarsi begalinio horizonto palvų paletėje dera dažyto smėlio ir šilko aksomo faktūros.

Britų dizainerio Johno Pawsono puošnaus vienuolyno ir ligoninės rekonstrukcija į viešbutį istorinėje Tel Avivo Jaffos dalyje. Bendradarbiaudamas su Izraelio architektu ir gamtosaugininku Ramy Gillu, jis sujungė architektūros stilių įvairovę – arabų ir neoromanų – su šiuolaikiniais elementais.

MULTI-LOCAL

Hiperlokalūs vietiniai gyventojai tampa globalūs per apropriacijas. Gerbdami tradicinius amatus, priimdami įdėmų pasaulio spoksojimą jie stengiasi apimti mainus, kūrybinį vientisumą, integralumą ir skirtingas tapatybes. Vietinis stilius patiria globalias įtakas. Tai amatininkų meistrystės ir autentiškų dekoratyvių rašto šventė – nuo genčių ir folkloro iki geometrinių ir abstrakčių. Tekstilės spalvos tampa platesnio kultūrinio naratyvo, susieto su vietos bendruomene, kultūros paveldu ir asmenine tapatybe, dalimi.

Johnas Pawsonas. Viešbučio „Jaffa“ koplyčia.
Tel Avivas. Fot. aut. Amitas Geronas
Lagos Futurism. Willy Verse’as (Williamas Ukohas)

Nors Londone gyvenančios Norvegijos menininkės Damselfrau (Magnhild Kenedy) dauguma vaizdų yra autoportretai, mes niekada neišvystame jos veido. Taip yra todėl, kad Kennedy dėvi kruopščiai puoštas, įmantriai karoliukais dekoruotas specialias kaukes, kurias ji kuria savo studijoje iš įvairių medžiagų – nuo antikvarinio šilko, kutų iki virtuvinių pašluosčių ir rafijos. Ribas tarp meno, mados ir kostiumų dizaino ištrinanti unikali Kennedy kūrybos estetika jungia baroko ir poapokaliptinį stilių, tarpkultūrinį folklorą ir mokslinę fantastiką.

Autoportretas. „Damselfrau“ (Magnhild Kenedy). Fot. aut. Magnhild Kenedy


Viljamas Ukohas, taip pat žinomas kaip Willyverse’as, – Toronte įsikūręs fotografas, kuris autentiškiau nei kas kitas nagrinėja afroturizmo reiškinį – naują afrikietišką estetiką, kuomet jungiami miesto gatvės drabužiai su proginiais rūbais, kai tinklinės striukės ir folija pakeičia damastą ir brokatą.

Överallt kolekcija. Dizaineriai „Laduma Ngxokolo & Michael Axelsson“, bendradarbiaujant su IKEA. Fot. aut. IKEA


IKEA pirmą kartą bendradarbiavo su Kenijos, Senegalo, Pietų Afrikos ir Dramblio Kaulo Kranto dizaineriais, kurdama kolekciją, jungiančią šiuolaikinį afrikietišką ir skandinavišką dizainą.

Žurnalas Centras

#Įvykiai #Parodos

2020-05-19