Fotografijos: Darius Gumbrevičius, Ieva Stankutė, Paulius Gasiūnas ir iš dizainerių archyvų

Tradiciškai birželio pradžioje praėjo 19-oji Lietuvos dizaino savaitė. Pagrindinė festivalio tema – KISMAS idėjiškai suvienijo dalyvių ekspozicijas ir renginius į vientisą grandinę. Dideliam meno bendruomenės džiaugsmui, tai buvo didžiausias festivalis per visus gyvavimo metus. Daugiau nei šimtas trisdešimt renginių ir ekspozicijų kvietė domėtis dizaino idėjomis ir tendencijomis net septyniuose miestuose. Parodų, paskaitų ir kitų renginių įvairovė kvietė domėtis įvairiausiomis dizaino formomis – nuo dažniausiai aptinkamų interjero detalių, baldų iki stiklo bei kvapo dizaino. Festivalį iš dalies finansavo Lietuvos kultūros taryba, rėmė Fakto autocentras su Citroen. Ištikimais  partneriais antrą kartą buvo VDA su įspūdinguoju „Graduating show“ ir Kauno bei Telšių miestų savivaldybės o informaciniais partneriais - LRT ir žurnalas „Centras“ ir portalas interjeras.lt. Jūsų dėmesiui ryškiausi įspūdžiai iš praūžusios Lietuvos dizaino savaitės.

Dizaino savaitės partnerė Vilniaus dailės akademija Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir Telšių parodų salėse pristatė baigiamuosius studentų darbus. Šiemet dar garsiau jaunoji karta kalbėjo apie tvarumą ir perdirbtas medžiagas. Tarp kitų festivalio dalyvių taip pat netrūko gamtą tausojančių idėjų.

Vilniuje, Vokiečių gatvėje, įsikūrusioje „Treat It Green“ vaistinėje „Nunoko“ pristatė šviestuvus iš grybienos. Šie produktai gimė gavus Lietuvos kultūros tarybos finansavimą. Dizainerė Ineta Gruzdytė viename iš Gedimino pr. įsikūrusių „Vagos“ knygynų eksponavo iš žievės pagamintą kavos staliuką „Cortice“. Energetikos ir technikos muziejuje „Tukas EV“ pristatė elektrą kaupiantį dviratį „HR Bank“. Šis treniruoklis ne tik padeda palaikyti gerą fizinę ir emocinę sveikatą, bet ir suteikia galimybę įkrauti bet kokius elektros prietaisus. Kauno „Gulbės“ galerijoje po ženklu „ArtbySopis“ kuriantis Lietuvos dizaino forumo narys Donatas Šopis surengė parodą „Refleksija“, kurioje pristatė naujausius savo darbus – kavos staliukus, sukurtus iš antrinės žaliavos, likimo valiai paliktų kelmų.

Festivalio rėmėjai ir partneriai taip pat privertė mąstyti apie tvaresnę ir išmanesnę ateitį. Mados ženklas „Gretes“, rengęs festivalio organizatorius visos Dizaino savaitės metu, supažindino su natūraliomis audinių dažymo galimybėmis kaštonais ir grybais. O „Fakto“ autocentro suteiktas Dizaino savaitės kelionių elektromobilis „Citroën ë-C4“ supažindino su naujausiomis technologijomis, dar labiau palengvinančiomis parkavimosi procesus. Šio naujojo automobilio ekrane lietingomis dienomis rodomos supančios balos: tai padeda išvengti durelių darinėjimo ir persiparkavimo.

„Midcentury“ salone, Naujamiestyje, įvyko meno mokslų daktarės Ievos Baltrėnaitės-Markevičės paskaita apie madą „(Ne)surinktos kolekcijos paslaptys“. O po paskaitos kvepalų butiko NOSY.lt įkūrėja Monika nukėlė renginio svečius į nupasakotą laiką – 1960-uosius, 1970-uosius ir 1980-uosius. Tai buvo unikali pažintis su odininko dirbtuvių, opiumo svaigulio ir Grace’ės Kelly elegancijos laikus atskleidžiančiais aromatais.

Birželio 23-iosios gatvėje įsikūręs „Unminimal“ kvietė susipažinti su naujuoju salonu, jo asortimentu ir Algio Kriščiūno bei Jono Krivicko meno kūriniais. Aukštos klasės lauko baldus ir garso įrangą pristatančiame salone visą Dizaino savaitę salono svečiai turėjo galimybę klausytis vinilinių plokštelių ir gyvos muzikos, nuo elektronikos iki klasikos. Taip pat buvo galimybė išgirsti Roko Mikšiūno paskaitą „Lietuvos dizaino virsmas XX a. sandūroje“.

„Ogmios mieste“ esančiame salone „Lonas“ interjero dizaineriams buvo surengti mokymai apie erdvių įjaukinimą prieš interjero fotosesiją ir efektyvią reklamą, siekiant pritraukti naujų klientų. Taip pat salone įvyko ir dar vienas atsipalaiduoti raginęs renginys – buvo atidaryta Eglės Kurlianskaitės tapybos darbų paroda „Sapnų ir spalvų sintezė“. Šioje į svajingą kelionę po dailininkės kūrybos pasaulį kvietusioje parodoje sapnai susiliejo su realybe, nes kiekvienas tapytojos darbas specialiai pritaikytas miegamojo interjerui.

Vilniaus prekybos centro „Domus galerija“ salone „Vesida – spintų pasaulis“ interjero dizaineriams buvo pristatytos naujausios spintų bei drabužinių tendencijos. Salono specialistai pasakojo apie estetinius pokyčius, vykusius per trisdešimt metų. Jie pabrėžė absoliučiai pakitusį šviesos panaudojimo suvokimą. Kiekviena apšvietimo funkcija šiandien gali turėti vis kitokią išraišką, todėl spintose bei drabužinėse LED apšvietimas pradėtas naudoti tik kaip estetinis elementas, įrėminantis sienelių, pertvarų linijas bei formas ir suteikiantis erdvei elegancijos pojūtį.

Dar viename „Domus galerijos“ salone „Retroforma“ jo įkūrėja Lina Kalinauskaitė pristatė naujausias 2024 m. pavasario–vasaros tapetų ir audinių dizaino tendencijas (Designers Guild, Osborne&Little, Sanderson, Harlequin, Morris&Co). Taip pat viso festivalio metu šiame salone buvo galima gėrėtis subtilumu pasižyminčia stalo indų kolekcija „El Mar“. Tai – stalo estetika kasdienybės ritualuose.

Taip pat „Domus galerijoje“ per Dizaino savaitę buvo atidaryta Vilniaus dailės akademijos dizaino programos 3-io kurso studentų kurtų objektų paroda „6 kambariai“. Su įmonėmis „Dupont“ ir „Artstone“ bendradarbiaujantys studentai tyrė „Corian Solid Surface“ medžiagos pritaikymo galimybes, kuriant dizaino objektus. Kiekvienas iš dalyvių pasirinko vieną iš privataus buto kambarių – prieškambarį, virtuvę, svetainę, vonios kambarį, miegamąjį arba vaikų kambarį, nagrinėjo pasirinktos patalpos istorinę raidą, funkcionalumą, ergonomiką bei naudojimo scenarijus ir sukūrė į atitinkamą kontekstą orientuotus dizaino sprendimus.

 

Vienoje iš dizainovacija.lt vitrinų Irina Ges Art pristatė tekstūrinius interjero paveikslus. Šie modernūs tapybos darbai suteikia erdvėms išskirtinumo ir unikalumo. Jie nėra įprasti meno kūriniai – tai interjero detalės, sukuriančios užbaigtumo pojūtį. Jos suteikia patalpoms gyvybingumo, jaukumo ir atlieka estetinę funkciją.

„Michelin“ žvaigždę pelniusiame restorane „Demoloftas“ ženklo „Indi“ dizaineris, Lietuvos dizaino forumo narys Simonas Tarvydas, pristatė savo parašu virtusius šviestuvus iš perdirbto popieriaus. Itin lengvi, iš pirmo žvilgsnio betoną primenantys šviesos įtaisai gali būti įvairiausių formų, todėl kiekvienoje kolekcijoje lengva rasti sau artimą šviestuvą. O „Demolofto“ kiemelyje „Slowdown“ (naujas „Pušku pušku“ vardas) kvietė išbandyti naujausius lauko sėdmaišių modelius.

Visą savaitgalį Bernardinų sode buvo galima aplankyti biurams ir viešosioms erdvėms pritaikytų baldų ekspoziciją po atviru dangumi. Įmonė „Ruksa“ pristatė dizainerio Luko Avėno sukurtą tvaraus dizaino minkštasuolių kolekciją „Botanique“. Dinamiška, kintanti baldų sistema skirta viešųjų erdvių poilsio zonoms. Ši įvairiomis konfigūracijomis pasižyminti kolekcija – lyg sodas jūsų mintims. Aksesuarų gausa leidžia kiekvienam susikurti vis kitokį „sodą“.

Karolina Černevičienė – keramikė, kurianti gamtai nuolankius objektus, Kaune pristatė dizainovacija.lt vitriną. Joje tarp daugybės keraminių interjero detalių buvo galima išvysti iš molio suformuotas vazas, sukurtas kaip žemės pagrindą augalams. Tai grynumo, faktūros ir minimalistinės estetikos puoselėjimo rezultatas, į kiekvieną erdvę atnešantis dalelę gamtos.

„Artinterior“ dizainerė Eglė Bučienė – interjero dizainerė ir dekoratorė, kurianti visuminius interjerus, atmosferines scenografijas bei meno, dizaino objektus. Dizaino savaitės metu dizainerė pristatė vieną iš trijų autorinių knygų skulptūrų serijų „Verbos“. Tai lietuvišką identitetą, populiariąją kultūrą ir tvarumo ideologiją sujungiantys dizaino objektai, festivaliui sukurti iš prekių katalogų. Verba – lietuvių liaudies kultūros simbolis – pasitelktas kaip priemonė padiskutuoti su žiūrovu apie pasaulinę problemą: knygų, kitų spausdintų leidinių perteklių ir likimus nuolat atsinaujinančioje visuomenėje bei itin gausiame archyviniame pavelde.

„Žiedų bitės“ ir Gediminas Endriekus „Optikorių“ vitrinoje pristatė ekspoziciją „Ilga akimirka“. „Žiedų bitės“ – tai floristės, dekoratorės Rasa ir Milda, daugelį metų dirbančios ir kuriančios kartu. Vestuves, krikštynas, jubiliejus, įmonių ir kitas šventes, vitrinas bei fasadus puošiančios, kalėdinius ir velykinius vainikus kuriančios bei gėlių prenumerata garsėjančios floristės šįkart gėlėmis apipynė skulptoriaus Gedimino Endriekaus kūrinį. Spontaniškai eskizuojančio skulptoriaus darbo rezultatas – stovinčios, sėdinčios abstrahuotos žmogiškos figūros, kartais būtybės, primenančios gyvūnus ar augalus, taip pat į geometrines formas pereinančios minkštos, kampuotos, dinamiškos ar judesyje sustingusios figūros. Pagrindinės Gediminui rūpimos temos – žmogaus kilmės ir jo buvimo prasmės klausimas. Tad jo darbai neretai filosofiški, atspindintys emocijas, būties dilemas ir visuomet įkvepiantys interjerams gyvybės.

Šiemet festivalio dalyvių gretas papildė net du dizaino viešbučiai – Kauno „Bōheme House Boutique“ ir Klaipėdos „Michaelson Boutique Hotel“. Pastarajame viešbutyje stiklo menininkai Remigijus Kriukas ir Indrė Stulgaitė-Kriukienė surengė autorinę stiklo darbų parodą „Pasimatymai“. O Kauno viešbutyje „Bōheme House boutique“ Austėja Platūkytė pristatė biomedžiagų ir biodizaino objektų parodą „Biomaterials“. Ši paroda buvo įlieta į įspūdingą viešbučio savininkės Vaivos Mažonės interjerą. 

„Biomaterials“ – tai hibridinių gyvų medžiagų tyrimų rezultatas, kuriuo siekiama permąstyti žmonių bei gamtos santykį. Dizainerė Austėja Platukytė nagrinėja į gamtą orientuotą materialumą ir kuria alternatyvius užaugintos ir pagamintos materijos ryšius. Biomedžiagų biblioteka yra nuolat plečiama, atnaujinama. Tai pirmoji ir vienintelė visoje Lietuvoje bei Baltijos šalyse visiems laisvai prieinama naujų ir novatoriškų medžiagų kolekcija, kuri atspindi dabartines dizaino ir gamybos tendencijas – tvarumą ir ekologiją.

Vilniuje įsikūrusios Švedijos ambasados renginyje „Swedish Design Movement – Leading The Way“ Per’as Ahldén’as („Svenskt Tenn“) ir Simon’as Anund’as („Verk“) bei diskusijos dalyviai iš Lietuvos – „Skandinaviški interjerai“ ir „Strato Group“ gilinosi į švediško dizaino ypatybes. Taip pat buvo pristatyta virtuali švediško dizaino paroda „Swedish Design Movement“, lėmusi renginio pavadinimą. Šią parodą vis dar galima aplankyti interneto svetainėje swedishdesignmovement.com.

Vilniaus senamiestyje besiglaudžianti stiklo ir kvapo studija „Unda Prisca“ – tai kvapų meno ir natūraliosios parfumerijos pradininkės Lietuvoje – Laimos Kiškūnės – įkurta interaktyvi erdvė, skirta besidomintiems dizainu, menu ir mada. Šioje erdvėje visuomet galima susipažinti parfumerio vargonais, sužinoti, ką reiškia olfaktorinis menas, iš ko susideda kvapų dizainas ir pažinti UNESCO paveldo saugomą tradicinį meną – stiklapūtystę. Kiekvieną darbo dieną galima buvo išmėginti menininkės ir dizainerės Algės Julijos kurtus stiklinius parfumerio įrankius, skirtus profesionaliajai ir mėgėjiškai kvapotyrai. O Dizaino savaitės metu svečiai turėjo galimybę išgirsti Algės Julijos paskaitą apie stiklo meną ir amatą.

„Akmenstata“ ir „Cosentino“ kvietė užsukti į natūralaus akmens galeriją. Joje buvo eksponuojami 2024 m. Milano dizaino savaitėje „Material District“ pristatyti kūriniai, sukurti su produkto dizainere Agne iš natūralaus akmens likučių. Svečiai turėjo galimybę ne tik pamatyti projektų „Stone Waste Is Bliss“ ir „Earthic“ objektus, bet ir juos paliesti, iš arčiau susipažinti su išgautomis tekstūromis ir formomis. 

„RIC Creative“ supažindino festivalio svečius su plačiomis 3D modeliavimo ir dizaino galimybėmis. Renginyje buvo pristatytas vienintelis stambiagabaritis 3D spausdintuvas Baltijos šalyse, gebantis greitai ir preciziškai atspausdinti įvairiausias plastines formas. Svečiai turėjo galimybę ne tik daugiau sužinoti apie įvairiausių eksterjerui ir interjerui pritaikytų dizaino objektų, tūrinės reklamos ir kitokių dizaino formų sprendimus, bet ir gyvai išvysti, kaip vyksta spausdinimo procesas.

Kaune veikiančios dirbtuvės „Chisels Play“ kvietė pasisvečiuoti kūrėjus. Čia sukurtos puikios sąlygos dirbti su medžiu, metalu ir kitomis medžiagomis. Per atviras dienas dirbtuvių įkūrėjai aprodė įrankius bei darbus, taip pat pristatė produktų dizaino gamybos galimybes. O kiekvienas, įkvėptas kūrybingos atmosferos, turėjo galimybę paeksperimentuoti ir sukurti šį tą naujo. 

Dar vienas atradimas Kaune – naujasis žaidimas „Bloomerangas“. Ši pramoga kultivuoja kūrybingumą, verslumą ir gilesnį ryšį tarp draugų ar bendradarbių per žaidimą. Žaidimas puikiai tinka tobulėti norinčioms komandoms, augti siekiantiems prekių ženklų kūrėjams ir savęs dar ieškantiems kūrybingiems žmonėms.

Ekskurisjos į baldų gamyklas

Kaip ir kasmet, „Finu medis“ kvietė į tradicija tapusias ekskursijas po baldų gamybos cechą. Baldžius ir „Finu“ įmonės vadovas Dmitrij’us Špitaliov’as apžvelgė gamybos procesus ir medžiagų apdirbimo galimybes, supažindino svečius su medžiagomis – stalviršiais, laminatais bei plokštėmis. Taip pat plačiau papasakojo apie medžiagų apdirbimo subtilybes, svarbias smulkmenas, nuo kurių priklauso būsimo baldo kokybė, pristatė atstovaujamus prekių ženklus bei jų puoselėjamus tvarumo standartus.

21 a. medžio dirbtuvėse „Miške augęs“ prie pat Kernavės dizaineriai buvo kviečiami susipažinti su šiuolaikinėmis medžio apdirbimo galimybėmis. Siekdami pritraukti įkvepiančių dizaino projektų, įmonės specialistai pristatė svečiams įgyvendintas idėjas ir įspūdingas medžio gaminių formas. Taip pat pasidalijo įžvalgomis apie gamybą iš medžio ir išdėstė kūrybinės filosofijos pagrindus.

Šiemet, kaip ir praėjusiais metais, didžiojoje Anykščių menų inkubatoriaus salėje buvo įkurta „Ease baldų“ ekspozicija. Jos lankytojai turėjo galimybę įsigyti baldus gamintojo kainomis. Svečiai galėjo aplankyti ir keletą meninių parodų ibei Dizaino savaitės proga organizuotų renginių. Socialinio projekto „Bučiniai“ rengėjai ir fotomenininkas Remis Ščerbauskas suteikė progą svečiams dalyvauti bučinių ant stiklo fotosesijoje. Anykščių menų studijoje lankytojų laukė šio menininko ekspozicija „Nesuvaidintos istorijos“. 

Anykštėnai ir miesto svečiai vis dar turi galimybę apsilankyti festivalio metu atidarytoje tropinių drugelių parodoje „Papilio Marabilis“. Tai laikinai Anykščiuose įkurta drugelių oazė, kurioje galima išvysti gyvus, iš tolimiausių kraštų atvykusius drugelius ir jų vystymosi etapus.

Pirmą kartą festivalyje dalyvavusi Panevėžio miesto dizaino bendruomenė pristatė tiek įprastas, tiek ir vieną visai netikėtą dizaino formą – maisto dizainą. Du šefai – Evaldas Žaliukas ir Remigijus Žižys – subūrė gausų ratą gurmanų į „Maisto misteriją“. Renginys vyko gėlių salone „Žalioji zona“. Netradicinėje vietoje žiūrovų akyse buvo teatralizuotai gaminamas maistas. Renginio metu svečiai galėjo ne tik paragauti iš lietuviškam stalui tradicinių sudedamųjų dalių sukurtų patiekalų, bet ir išgirsti lietuviško maisto kilmės istorijų. 

Didžiausiu keramikos simpoziumu garsėjanti įmonė „Midenė“ Panevėžio prekybos centre RYO įrengė dizainovacija.lt vitriną. Joje buvo eksponuojami keramikos dirbiniai, dekoruoti kristalinėmis glazūromis, primenančiomis apšerkšnijusių langų raštus, užšalusio ežero paviršių ar žvaigždynų konfigūracijas rugpjūčio dangaus skliautuose.

Telšiuose Dizaino savaitės metu, kaip ir kasmet, festivalio lankytojai turėjo galimybę aplankyti Vilniaus dailės akademijos baigiamųjų darbų parodas. Taip pat festivalio dienomis buvo atidaryta naujoji Telšių MMJ galerija (angl. „MAJ gallery“).

Pajūryje, Klaipėdoje festivalio lankytojai galėjo apsilankyti keliuose interjero salonuose. „Isto“, „Veneks Boutique“, „Frevini“, „Stella Design Store“, „Oaky Oak“, „MadamW“ ir „Martens“ kvietė susipažinti su naujausiomis kolekcijomis. O jaunosios kartos atstovė dizainerė Emilija Globytė pačiame Klaipėdos senamiestyje pristatė vario objektą „Kismas“. 

Kauno taikomosios dailės mokyklos Alytaus filiale buvo surengta keramikos ir fotografijos darbų paroda „Žemė. Ugnis“. O Alytaus kraštotyros muziejaus parodoje „Pro rakto skylutę“ svečiai buvo kviečiami susipažinti su spynų istorija, prasidėjusia dar 4000 m. pr. Kr.

363