Vieta: Kvinslandas, Australija.
Realizacija:
2013 m.
Plotas:
2500 kv. m.
Fotografijos:
Peter Bennetts, Rix Ryan.
Projektuotojų komanda:
Sir Peter Cook and Gavin Robotham, Mark Bagguley, Jenna Al-Ali, Ting-Na Chen, Lorene Faure, Yang Yu, Tim Culverhouse.
Tekstas:
parengtas pagal CRAB medžiagą.

APDOVANOJIMAI:

  • AIA Kvinslando visuomeninio pastato apdovanojimas 2014
  • AIA Auksinis uostas ir Šiaurinės upės „Metų pastatas 2014“
  • AIA Auksinis uostas ir Šiaurinės upės „Tautos pastatas 2014“
  • Nacionalinis MBA visuomeninio (10 – 50 mln. dolerių vertės) pastato apdovanojimas 2014
  • Kvinslando valstijos MBA apdovanojimas už geriausią (10 – 50 mln. dolerių vertės) sveikatos ir ugdymo įstaigą 2014
  • Auksinio uosto MBA apdovanojimas už meistriškumą 2014
  • Auksinio uosto MBA apdovanojimas už geriausią (10 – 50 mln. dolerių vertės) sveikatos ir ugdymo įstaigą 2014

Abedian architektūros mokykla buvo pavadinta iraniečių tautybės australų verslininko Soheil Abedian, parėmusio mokyklos projektą, garbei. Mokslo įstaiga yra įsikūrusi universiteto studentų miestelyje, kurį 1980 m. suprojektavo japonų architektas Arata Isozaki. Ši mokykla – tai architektūros ir dizaino fakulteto dalis. Pagrindiniai koncepcijos autoriai – tai Peter Cook ir Gavin Robotham (CRAB studio), daug metų dėstę įvairiuose universitetuose. Tokia patirtis projektuojant padėjo įvertinti, pakeisti bei įgyvendinti tam tikrus konstrukcinius bei komunikacinius sprendimus, nuo kurių priklausė studentų socialinė aplinka bei veikla.

Pirmo aukšto planas su baldais
Antro aukšto planas su baldais

Šis pastatas yra išskirtinis tuo, jog dėl išorėje esančių kolonų, padedančių išlaikyti pailgintą stogą, metantį šešėlį, tarsi dingsta architektūros mokyklos fasadinė dalis – ji tiesiog ištirpsta liaunų kolonų tankmėje. Siekiant pateisinti logiškus sprendimus ir sudaryti sąlygas tinkamam vidaus temperatūros klimatui palaikyti, buvo atsisakyta projektuoti fasadą, reikalaujantį estetinio išskirtinumo, nes didesnę reikšmę turėjo funkcija bei technologijos. Iš lauko galima matyti savotišką ritmą – besikeičiančias plačias vertikalias stiklo bei betono juostas ir tarsi vietomis susibūrusius plonų plieninių ar fanera apkaltų kolonų spiečius. Ritmiškumo suteikia ir didžiuliai langai, padalinti į įvairaus dydžio stačiakampius.

Dėl karšto klimato pastate suprojektuota naši oro ventiliacija, padedanti universitetui „kvėpuoti”. Lokacija bei kryptys buvo kruopščiai numatytos, atsižvelgiant į stipriausią šilumos poveikį. Daugiausiai langų pasukti ten, kur tiesioginiai saulės spinduliai mokyklos vidaus nepasiekia. Aukštų lubų bei iš betono išlietų pertvarų paskirtis ne tik estetinė – šiais sprendimais buvo siekta palaikyti žemesnę temperatūrą bei sukurti vėsesnę aplinką, leidžiančią produktyvesnį mokymąsi.

Rytinis fasadas Šiaurinis fasadas
Vakarinis fasadas Pietinis fasadas

CRAB studio suprojektuota mokslo įstaiga – tai ilgas, erdvus, dviejų-trijų lygmenų architektūrinis tūris, susidedantis iš apibrėžtų uždarų struktūrų, kurios gali būti panaudotos kaip patalpos, skirtos kasdieniams susirinkimams ar susitikimams. Šios zonos išsirikiuoja lygiagriačiai ir suformuoja savotišką centrinę gatvę, kylančią į viršų, o „gatvėje” išsidėsčiusios didesnės erdvės pereina į lauko terasas, primenančias laivo denius.

Pjūvis 1 Pjūvis 2

Architektų komanda siekė sukurti mokslo įstaigą, kurioje asmenybė galėtų identifikuoti save, savo veiklą ir priskirti visa tai norimai erdvei – vieni turi galimybę darbuotis uždarose studijose, kiti – zonose, primenančiose kišenes, taip pat norima veikla galima užsiimti lauko terasose – „deniuose” bei privatesnėse, nuošalesnėse vietose, kurių čia sukurta norintiems ramybės, susikaupimo. Toks aplinkos pasirinkimas skatina jaunimą ne tik mokytis savarankiškai bei ieškoti būdų, kaip tai daryti jiems yra geriausia, bet taip pat ir bendradarbiauti, komunikuoti tarpusavyje, organizuoti debatus, diskusijas, paskaitas, nes suformuotos erdvės yra patrauklios ir neformalios, neįpareigojančios.

Masyvios, stambiagabaritės betoninės struktūros neatrodo grėsmingai dėl savo plastiškų formų. Dėl tos pačios priežasties ir purvinas betono paviršius atrodo estetiškai bei patraukliai, o su pilkais tonais kontrastuojantys ryškūs tonai ir languotos fanerinės lubos sukelia žaismingą nuotaiką ir paįvairina atmosferą, sukuria įdomias spalvines, tekstūrines bei formų kompozicijas. Tą papildo ir laiptų apačia, palikta neuždengta ir suteikianti grafišką, šešėliais pabrėžtą šviesos ir tamsos piešinį.

Pagrindinės naudotos apdailos medžiagos – betonas, stiklas, fanera, o pilką ir rusvą koloritą praturtina efektingos, sodrios spalvos – oranžinė, raudona bei geltona. Norėta naudoti grynus, neapdorotus ir ne pernelyg dekoratyvius paviršius, paliekant pagrindines estetines jų savybes bei natūralią tekstūrą, spalvą, faktūriškumą. Spalvų gamą papildo CRAB studio dizainerių projektuoti baldai – taip erdviame tūryje atsirandantys nedideli ryškūs akcentai atrodo tarsi potėpiai, suteikiantys žavesio, dinamikos bei jaunatviškumo bendram vaizdui. Taip buvo išvengta monotoniškos nuotaikos, kurią sukuria betono ir faneros toninė dermė. Taigi baldai atlieka gana svarbaus elemento vaidmenį, nors ir nekrenta į akis kaip individualūs objektai, o veikia lyg fono dalis, suteikianti kompozicijai pilnatvės.

Planinga patalpų išdėstymo schema ir funkcinė sistema suteikia mokslo įstaigai aiškumo ir atsisako pernelyg sudėtingų, komplikuotų sprendimų. Išskirtinės suformuotos zonos, tokios kaip „kišenės“, leidžia sukurti teatrą primenančią, solidžią, tačiau intriguojančią atmosferą. Šviesūs ir spalvingi baldai suteikia laisvumo, gyvybingumo – to, kas atspindi jauną, kūrybingą žmogų. Projekto rezultatas – tai dinamiška bei funkcionali mokslo įstaiga, kurioje architektūros studentai gali atsiskleisti ir kaip individualios asmenybės, ir kaip grupės dalis.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nuotraukų galerija:

Žurnalas: „Centras