Dizainerė Rasa Balaišė / RASA deSIGN
Kokia pagrindinė čiužinių kolekcijos idėja?
Kadangi lovas ir čiužinius gaminančios įmonės „Lonas“ išskirtinumas – kruopštus rankų darbas ir aukščiausias komfortas, tad ir čiužinių kolekcijos idėja įkūnija būtent tokius bruožus. Idėją sudaro keli atskaitos taškai: natūralumas, gamtos dvelksmas ir pagarba lietuviškoms tradicijoms. Buvo pasirinktas sprendimas eiti nepramintu keliu ir sukurti iš esmės kitokia estetika pasižyminčią kolekciją, kuri apimtų tiek istorinės atminties ženklus, tiek pačių naujausių technologijų pasiekimus.
„Harmonija“
Kurdami šią kolekciją, ieškojote atitinkamų audinių gamintojų ir tiekėjų, tačiau aplinkybės susiklostė taip, kad reikiamus audeklus nusprendėte pasigaminti patys. Kokius reikalavimus jiems taikėte? Kokiais prioritetais vadovaudamiesi juos rinkotės?
Norint įgyvendinti užsibrėžtus sumanymus, prireikė trijų skirtingo spalvinio intensyvumo audinių su natūraliu lino pluoštu, turinčių melanžo struktūrą, nedažyto lino atspalvius ir darniai derančių tarpusavyje. Pradėjome ieškoti pirminę kūrybinę mintį atitinkančių medžiagų pas pačius įvairiausius čiužiniams skirtų audinių gamintojus ir tiekėjus, bet netrukus tapo aišku, kad mūsų poreikius atitinkančių medžiagų nepavyks rasti. Tada buvo nuspręsta jas sukurti patiems.
Kokie kūrybiniai ir technologiniai eksperimentai lydėjo Jus per visą procesą? Kokie buvo svarbiausi kolekcijos atradimai?
Įdomiausia buvo ieškoti būdų, kaip įgyvendinti kūrybinius sumanymus. Teko bendrauti su ne viena tarptautine čiužinių audinius gaminančia įmone, gilintis į įvairiausias technologines subtilybes. Buvo ne vienas atvejis, kai pradžioje išgirstas „ne, taip neįmanoma“, po atkaklių alternatyvų paieškų virsdavo teigiamu atsakymu. Vienas didžiausių atradimų man buvo Nacionalinio muziejaus fonduose rasti senųjų lietuviškų čiužinių (taip vadinamų „šienikų“) užvalkalai: jie labai pasitarnavo pagrindžiant vizualią naujųjų čiužinių išraišką.
„Mūza“
Specialiai „Lonui“ suprojektuoti audiniai išsiskiria nevienalyte spalvos struktūra (melanžo „raibumo“ efektu). Kodėl pasirinktas būtent toks stilistinis sprendimas?
Melanžo efektą išsirinkau dėl keleto priežasčių. Visų pirma – tai viena pagrindinių gamtoje vyraujančių išraiškų. Kitas svarbus veiksnys – praktiškumas. Tai ypač aktualu ilgai naudojamo gaminio paviršiui. Tuo pačiu siekiau, kad “Lono” gaminami čiužiniai kažkuo išsikirtų iš kitų, tad šiuo atveju melanžas tapo dar ir skiriamuoju bruožu, savitumo charakteristika.
Didelis dėmesys kolekcijoje skiriamas paties čiužinio vizualumui, trispalvei čiužinių gradacijai. Kokia paties čiužinio vidaus konstrukcija? Kaip ji siejasi su spalviniu kolekcijos aspektu?
Čiužinių kolekcijos pavadinimas „Trispalvė“ – daugiaplanė užuomina. Tai ne tik asociacija su lietuviškumu ir nuoroda į Lietuvoje sukurtus ir pagamintus produktus. Ši spalvinė gradacija padeda pirkėjui paprasčiau susiorientuoti gaminių klasifikacijoje ir lengviau išsirinkti tinkamiausią. Trys spalvos atitinka trijų pagrindinių čiužinių gamyboje naudojamų konstrukcijų ir technologijų tipus: „Tyla“ – spyruoklinis, itin pralaidus orui; „Harmonija“ – viskoelastinis, tobulai prisitaikantis prie kūno formų; „Mūza“ – lateksinis, išskirtinio komforto čiužinys.
Pati audinių kolekcija turi tam tikrų sąsajų su mūsų tautine tapatybe, laiko patikrintomis vertybėmis, gamtos motyvais. Kodėl kuriant šią kolekciją tai Jums buvo svarbu?
Gyvename aštrių paradoksų laikmetyje. Iš vienos pusės – technologinis progresas, globalumas, iš kitos – vis didėjantis poreikis išlaikyti pusiausvyrą, atsigręžti į lokalumą, lėtesnio tempo kultūros formavimą. Dabar kurti naujus daiktus ir dar kelti tikslus, kad tie daiktai netaptų vienadieniais, tampa tikru iššūkiu. Norėdama sukurti nevienadienius gaminius, pasitelkiau praeities patirtį, su istorine atmintimi susietus ženklus ir laiko tėkmei nepavaldžios gamtoje užkoduotos darnos veiksnius.
„Tyla“
Naujojoje kolekcijoje karaliauja būtent linas: čiužinių ir pagalvių užvalkaluose, vaikiškuose čiužinukuose, buvo sukurtas dar vienas papildomas gaminys – 100 proc. lininis antčiužinis „Linė“. Kodėl linas kaip medžiaga išlieka nepakeičiama čiužinių gamyboje? Kokios šios medžiagos savybės svarbiausios geram miegui?
XX a. viduryje laikinai iš arenos pasitraukęs linas į dabartinį gyvenimą sugrįžta su nauja jėga. Lininiai audiniai XXI a. tampa prabangos preke. Mums, lietuviams, linas brangus dar ir dėl kitų priežasčių. Tai yra svarbus archetipinis ženklas mūsų tautos istorinėje atmintyje. Be to linas puikiai tinka miego kokybei pagerinti dėl nepriekaištingų antibakterinių, antialerginių ir greito drėgmės sugėrimo ir išgarinimo charakteristikų.. Lino atspalvių gama asocijuojasi su natūralumu ir harmonija. Žmonės šiuos atspalvius mėgsta būtent dėl jų natūralumo, praktiškumo ir universalesnio taikymo galimybių.
Kolekcijoje dominuoja tiesių dygsniavimo linijų raštas, minimalistinis dizainas. Kodėl pasirinktas būtent toks raštas ir stilius?
Toks dygsniavimo raštas – tai dar viena iš menamų stilistinių sąsajų su mūsų tradicija. Būtent dryžuoti, grubaus audimo audiniai buvo būdingi dabartinių čiužinių pirmtakams „šieniukams“. Čiužinių užvalkalai, palyginti su visa kita tekstile, buvo gana kuklūs. Savamokslių amatininkų formuojama namų aplinka ir jų sukuriami objektai pasižymėjo racionalia logika – iš tiesų, kam puošti gaminį, kuris nematomas? Šia logika vadovavausi kurdama ir naujus čiužinių užvalkalus: atsisakiau visko, kas nėra būtina, ir palikau tik esminius dalykus.
Kaip siejate vizualią čiužinio estetiką su gero miego kokybe, komfortišku poilsiu? Kodėl buvo svarbu sukurti estetišką produktą?
Estetikos veiksnys kuriant dizainą aukščiausio komforto produktus gaminančiai įmonei „Lonas“ buvo svarbus besąlygiškai. Čia formulė paprasta: estetika yra būtina harmonijai sukurti, o harmonija savo ruožtu pagerina poilsio kokybę.