Dešimtajam „Architizer A+ Awards“ konkursui buvo pateikta daugiau nei 5 000 paraiškų iš daugiau kaip 100 šalių, o tai patvirtino, kad tai yra vienas populiariausių renginių tarptautinėje architektūros scenoje. Apdovanojimams buvo nominuota daugybė novatoriškų projektų, kuriais siekiama spręsti sudėtingus iššūkius, su kuriais šiandien susiduria pasaulis – nuo klimato kaitos ir COVID-19 pandemijos iki urbanizacijos ir ekonominės nelygybės. Už pateiktus projektus balsavo plačioji tarptautinė visuomenė, o juos vertino ekspertų komisija, kurią sudaro architektai Julie Eizenberg FAIA, FRAIA („Koning Eizenberg Architecture“ direktorė ir įkūrėja), Jasmitas Singhas Rangras („Rangr“ prezidentas ir įkūrėjas), Germane’as Barnesas („Studio Barnes“ direktorius), Suchi Reddy („Reddymade“ direktorius), Yoko Choy (Kinijos žurnalo „Wallpaper*“ redaktorius) ir daugelis kitų.
Susipažinkite su keletu išskirtiniausių, skirtingose kategorijose nugalėjusių projektų:
„Winter Park“ biblioteka ir renginių centras, Floridoje, JAV. „Adjaye Associates“ architektų sukurtas kultūrinis centras pirmą kartą pristatytas 2017 m. Jį sudaro 3 266 kvadratinių metrų biblioteka ir 1 690 m₂ renginių centras. Portiko stiliaus baldakimas ir akį traukiantys paviljonai buvo suprojektuoti kaip kvadratiniai ir stačiakampiai tūriai su išorinėmis sienomis, kurios lenkiasi kampu į vidų. Pro dideles skliautines arkas pastatų šonuose viduje esantys lankytojai gali gėrėtis vaizdu į parką. Projektas tapo „A+“ konkurso žiuri nugalėtoju „Bibliotekų“ kategorijoje.
Nuotraukos: Dror Baldinger, FAIA
„Neri&Hu“ dizaino ir tyrimų biuro suprojektuotas „The Relic Shelter“, Fudžou mieste, Kinijoje. „A+“ konkurso žiuri nuomone, tai – geriausias projektas „Architektūros išsaugojimo“ kategorijoje. Jis sukurtas kaip miesto artefaktas, įkvėpimo semiantis iš istorinių Fudžou miesto šaknų. Projekto kūrėjai siekia išsaugoti kultūrinį ir istorinį paveldą būtent tuo metu, kai vietinė kultūra ir tapatybė regione sparčiai nyksta. Užsakovas pateikė unikalų iššūkį sukurti saugią erdvę Kinijos artefaktui – aukšto rango Čingų dinastijos pareigūno rezidencijos medinei konstrukcijai, kurioje gausu dekoratyvinių raižinių ir įmantrių stalių dirbinių. Namo ant uolos koncepcijos projektas yra pakeltas ant betoninio pagrindo, o jo platus varinis stogas atkartoja saugomos architektūrinės relikvijos stogo liniją. Pagrindinė statybinė medžiaga, rusvo atspalvio betonas, yra šiuolaikiška tradicinių regiono molinių būstų interpretacija, pabrėžianti neapdorotą monumentalumą.
Nuotraukos: Hao Chen
Ledo kubai – bendras „Zone of Utopia“ ir „Mathieu Forest Architecte“ darbas Sinsiango (Xinxiang) mieste, Kinijoje, buvo ne tik išrinktas žiuri ir visuomenės balso nugalėtoju „Architektūros + stiklo“ kategorijoje, bet ir laimėjo visuomenės balsą „Kultūros ir parodų centrų“ kategorijoje. Sinsiango turizmo centras buvo sukurtas kaip skulptūrinė ikona naujam žiemos sporto turizmo rajonui mieste, kuriame ateityje bus įrengta uždara slidinėjimo trasa. Devyniuose centro kubuose telpa restoranas, kavinė, parduotuvės, skaitymo ir vaikų žaidimų erdvės. Unikali projekto tūrinė išraiška – tarsi vienas ant kito sukrauti kubeliai – leidžia sukurti daugybę lauko terasų. Iš jų atsiveria vaizdas į aplinkinę aikštę ir vandens baseinus. Ledą primenančią išvaizdą suteikia spausdintos stiklo plokštės, kurios prie betoninių konstrukcijų tvirtinamos minimaliais metaliniais tvirtinimais, kad nereikėtų jokių rėmų. Dieną stiklo plokščių išvaizda keičiasi priklausomai nuo apšvietimo sąlygų: vienas interjero vietas jos išryškina, o kitas – paslepia. Naktį apšvietimas iš vidaus sukuria švytintį efektą, centrą paversdamas rajono švyturiu.
Nuotraukos: „ArchExist“
Kategorijos „Architektūra + spalva“ nugalėtojas – „AKA Architects“ studijos sukurtas „Fyrgani“ statinys Sifnos saloje, Graikijoje. Šis nedidelis, švelniai į kraštovaizdį įsiliejantis atostogų namelis atitinka aplink jį išsibarsčiusių kaimo pastatų mastą ir morfologiją. Jį sudaro trys stačiakampiai tūriai: dviejuose akmeniniuose yra miegamieji, o tarp jų – mažame spalvotame – virtuvė. Vos 58 m₂ ploto name kambariai įrengti kompaktiškai, tačiau kruopščiai. Statybai panaudotos pagrindinės Kikladų architektūros medžiagos: vietinis akmuo, mediena, skiedinys, metalas ir vytelės.
Iš spalvingų Kikladų gyvenviečių įkvėpimo sėmęsi architektai pasirinko vidaus ir išorės grindis nudažyti indigo spalva: ji neapsiriboja namo vidumi, bet ir susilieja su mėlynu Sifnos salos dangumi. Tokie paviršiai sukuria drėgnumo pojūtį, dialogą su jūra ir išskiria žmogaus sukurtą aplinką iš supančio natūralaus uolėto kraštovaizdžio.
Nuotraukos: Cathy Cunliffe
Dar vienas netipinis projektas – medinis namas miške, pavadintas grybu (angl. the mushroom). „ZJJZ Atelier“ studijos projektas nugalėjo „Architektūra + džiaugsmas“ kategorijoje. „Namas stovi pušyne. Taigi gamtos ir architektūros santykis tapo esminiu mūsų dizaino konceptu“, – pasakoja autoriai. Grybo formą primenanti architektūra funkciškai susideda iš dviejų paprastų tūrių. Pagrindinė grybo dalis yra svečių kambario erdvė su panoraminiu langu, pro kurį žvelgdami svečiai pasineria į supančią gamtą. Palėpė veikia kaip vaikų zona. Į ją veda nedideli laipteliai.
Kūgio formos stogas dengtas pušų mediena, o likusi namo dalis – betoninė. Visa konstrukcija pakelta nuo žemės plieno elementais. Laikui bėgant, žali augalai ant žemės palaipsniui plis ir apims pastatą, o architektų tikslingai pasirinktos medžiagos keis atspalvius, priklausomai nuo drėgmės ir bėgančio laiko, todėl pastatas vis labiau susilies su supančia gamtine aplinka.
Nuotraukos: „ZJJZ Atelier“
„Striatus 3D Printed Bridge“ Venecijoje sukūrė ETH Ciuricho tyrimų grupė (BRG) ir „Zaha Hadid Architects Computation & Design“ tyrimų grupė (ZHA CODE) drauge su „Incremental 3D“ („in3D“) biuru. „Architizer A+“ konkurso žiuri išrinko geriausiu projektu „Architektūra + betonas“ kategorijoje. 2021 m. liepos mėn. Venecijoje buvo pristatytas pirmasis tokio tipo 3D spausdintas betoninis tiltas. Šis unikalus projektas demonstruoja naujas betono galimybes – jis yra skaitmeninis, ekologiškas ir žiedinio dizaino.
Pėsčiųjų tiltas neturi papildomų sutvirtinimų ir laikosi tik dėl suspaudimo apkrovos. Kad būtų sunaudotas minimalus medžiagų kiekis, kuriant šį objektą taikytas skaičiavimo dizainas ir 3D spausdinimo technologija. Visi „Striatus“ komponentai sukurti taip, kad juos būtų galima išardyti ir naudoti pakartotinai. Betoniniai blokai gali būti lengvai perdirbami, pasitelkiant minimalias energijos sąnaudas. Perdirbimo procesas yra paprastas ir ekonomiškas, nes nereikia rūšiuoti medžiagų. Gaminant tiltą nenaudoti sutvirtinimai, klijai ar kitokios jungiančios medžiagos. Geriausių savo sričių profesionalų sukurtas tilto projektas atskleidžia begalines 3D betono spausdinimo galimybes. Nuo šiol galima kurti tvaresnius, ekonomiškesnius ir estetinį originalumą išsaugančius infrastruktūros objektus.
Nuotraukos: Naaro
Niujorke sukurtas „Heatherwick Studio“ komandos „Little Island“ parkas nugalėjo „Viešųjų parkų ir žaliųjų erdvių“ kategorijoje. Britų architektas Thomas Heatherwickas Hadsono upėje įkasė 132 betonines kolonas, kad šios laikytų „Little Island“ želdyną. Poliai, kurių kiekvienas gali išlaikyti iki 350 tonų, buvo įkalti į uolą 61 metro gylyje po vandeniu. Surenkamieji betono elementai buvo pagaminti naudojant 39 skirtingas klojinių formas, o visus juos jungia lieta betono plokštė. Polių viršūnės pagamintos iš surenkamųjų „žiedlapių“. Iš jų suformuoti šešių metrų pločio konteineriai užpildyti žeme.
Parką su žemynu jungia du tiltai. Čia vingiuoja daugiau nei 540 metrų takų, vedančių pro apžvalgos taškus ir poilsio erdves. Kraštovaizdžio architektai MNLA projektui panaudojo 400 augalų rūšių ir 100 rūšių medžių. Jie sodino amžinai žaliuojančius augalus, kad sustabdytų vėją nuo upės ir leistų žmonėms mėgautis gamtos teikiama ramybe.
Nuotraukos: Timothy Schenck
Nuo urbanistinio dizaino iki interjero – „Nil Dos House“ projektas Barselonoje sužavėjo žiuri narius ir laimėjo „Mažų gyvenamųjų namų interjerų“ kategorijoje. „Mūsų pagrindinis tikslas buvo sukurti namus, kuriuose šviesa būtų pagrindinis elementas, o kiemas būtų įtrauktas į namų interjerą ir virstų nedidele augalijos oaze pačiame miesto centre“, – sako projekto autoriai „Valenti Albareda Studio“.
Architektai ieškojo labai konkrečios funkcinės programos, naudodamiesi turimu patalpos aukščiu. Naujai įrengta pušies medienos antresolė žemesniajame aukšte tampa baldu, o sienos ir lubos paliktos nepadengtos, kad būtų išsaugota originali erdvės dvasia. Geležinių pasukamųjų kiemo durų dizainas turėjo būti unikaliausias namo elementas. Architektams puikiai pavyko įkūnyti savo sumanymą: didžiulės durys sukdamosi atsidaro ir užleidžia vietą augalų oazei.
Visi baldai buvo sukurti specialiai šiems namams. Kiekvienas tikslingai suprojektuotas elementas harmoningai dera su aplinka, pvz., šildymo radiatorių dizainas toks pat kaip į antresolę vedančių laiptų bei naktinių staliukų. Interjere vyraujanti balta spalva išryškina visus šiuos elementus, sukuria pusiausvyrą tarp skirtingų medžiagų, praleidžia šviesą iš vieno būsto galo į kitą.
Nuotraukos: José Hevia
Žurnalas „Centras“