Rugsėjo 14-osios vakarą LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje Vilniuje įvyko konkurso „Jaunojo dizainerio prizas 2023“ apdovanojimų ceremonija. Renginio metu buvo paskelbti konkurso nugalėtojai – jaunieji dizaineriai apdovanoti produkto, komunikacijos, mados, interjero dizaino ir dizaino tyrimų kategorijose. Iš karto po ceremonijos atidaryta ir geriausių konkurso darbų paroda.
Konkursas šiais metais organizuojamas jau tryliktą kartą ir vertinimui sulaukė 90 dizaino krypčių studentų baigiamųjų darbų iš įvairių Lietuvos ir užsienio aukštųjų mokyklų. Kaip pastebi konkurso organizatoriai, šių metų dalyvių darbai atliepia pasaulines problemas ir ieško joms sprendimų. Studentai imasi spręsti aktualias klimato krizės, karo ar socialines problemas. Didelė dalis darbų siekia keisti įpročius ir įgalinti žmones gyventi patogiau bei tvariau.
Šiais metais pirmą kartą konkurso istorijoje paraiškas vertino dizaino profesionalų komisija iš užsienio: virtualios kolekcinio dizaino ir amatų galerijos ADORNO generalinis direktorius ir įkūrėjas Kristian Snorre Andersen (Danija), prabangios mados prekinių ženklų ekspertas Alessandro Maria Ferreri (Italija), grafinio dizaino studija „Omnigroup“ (Šveicarija), architektūros ir dizaino biuro „Sampling“ pagrindinė partnerė, tyrėja bei dėstytoja Liene Jākobsone (Latvija), profesorė, daugelio Lenkijos ir Europos dizainą populiarinančių parodų kuratorė, tyrėja ir rašytoja Agnieszka Jacobson-Cielecka (Lenkija).
Komisija nominavo septyniolika perspektyviausių konkurso darbų, kurie iki spalio 8 dienos yra eksponuojami LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje (Arsenalo g. 3A, Vilnius). Spalio 20–lapkričio 12 dienomis paroda bus atvira lankytojams Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre (Bažnyčių g. 4, Klaipėda).
Kiekvienoje kategorijoje komisija išrinko ir po vieną pagrindinio prizo laureatą, kuris buvo apdovanotas 1000 Eur premija, diplomu bei žurnalo „Centras“ metine prenumerata.
Parodos metu lankytojai taip pat kviečiami išrinkti publikos favoritą, balsuojant portale lrt.lt.
Konkurso nugalėtojai
Produkto dizainas: skulptūrinis objektas „Pod“, dizainerė Liepa Marija Gradauskaitė, darbo vadovas prof. dr. Vytautas Kibildis, Vilniaus dailės akademija
„Pod“ – autorės vaikystės piešinio įkvėptas pintas skulptūrinis objektas, į kurio vidų galima susidėti daiktus. „Pod“ sukurtas remiantis vaikų kūrybiškumo principais, siekiant akcentuoti vidinės laisvės svarbą. Gamybai naudojamos lietuviškos karklo vytelės be papildomų detalių tvirtinimui, taigi pasibaigus objekto naudojimo ciklui yra galimybė jį saugiai biologiškai išskaidyti. Objektas yra rankų darbo, savaip netobulas ir unikalus, išvaizda bei funkcionalumu trinantis ribas tarp dizaino ir skulptūros meno. Netradicinis pynimo panaudojimas primena apie pagarbos savo kultūrai bei tradiciniams amatams svarbą.
Komunikacijos dizainas: animacinis filmas „Kirtis prasilenkiant“, dizainerė Patricija Kell, darbo vadovas doc. Marius Žalneravičius, Vilniaus dailės akademija
Animacinis filmas „Kirtis prasilenkiant“ kelia klausimą: kaip laimėti nesąžiningą žaidimą, kurį laimėti privalai? Šis žaidimas – tai Lietuvos istorijos atspindys, kviečiantis prisiminti sudėtingą dar visai neseniai vykusią žmonių kovą, nulėmusią 1990 metais paskelbtą Lietuvos nepriklausomybės atkūrimą. Animacijoje pateikiamas požiūris į tuometinę šalies santvarką, santykį su okupantų valstybe bei svarbias to meto lietuvių laisvės siekio ir nepaklusnumo išraiškas. Šachmatininkų pasirinkimai, ėjimai ir žiaurus bei paniekos kupinas santykis tiesiogiai sulyginami su to meto įvykiais, žmonių išgyvenimais ir nežmoniška priespauda, kuomet laisvė buvo ne kasdienybė, o kova. Remiantis realiais istoriniais momentais bei asmenybėmis kuriama vizuali nesąžiningo šachmatų žaidimo metafora, padedanti pasakoti Lietuvos istoriją ir primenanti, kodėl žmogaus laisvė ir orumas niekada neturėtų būti apleisti.
Mados dizainas: drabužių kolekcija „Vėjo padariniai“, dizainerė Indrė Kirlytė, darbo vadovai lekt. Dainius Bendikas ir lekt. Evelina Dragūnienė, Vilniaus dailės akademija
Autorė sėmėsi įkvėpimo iš galingo gamtos reiškinio – vėjo ir jo poveikio aplinkai. Pasitelkus dizaino kalbą, kolekcijoje išskiriami trys vėjui būdingi elementai: erozija, sustabdyta akimirka ir skirtingi vėjų charakteriai. Erozija vaizduojama per tekstūras ir faktūras. Sustabdytos akimirkos arba vėjo skulptūrų motyvas pasitelkiamas formoms. Galiausiai nagrinėjami vėjai – pagal lokaciją, kryptį ir intensyvumą, ir tai pritaikoma modelių siluetams. Kiekvienas drabužių derinys turi bent vieną iš išvardintų elementų, taigi kolekcija tampa vieninga, nors ir išreiškia kelis skirtingus vėjo aspektus. Projekto skiekis – perteikti gamtos jėgos grožį ir kompleksiškumą per drabužių dizainą.
Interjero dizainas: (su)augant. Alksnynės gynybinis kompleksas, dizainerės Justė Žvirblytė ir Goda Padvelskytė, darbo vadovė doc. Laura Malcaitė, Vilniaus dailės akademija
Ką mes čia darom? Minimalios intervencijos principai taikomi siekiant atgaivinti gynybinio komplekso teritoriją ir jos ekosistemą, kartu išsaugant jos unikalumą ir skatinant teigiamus kraštovaizdžio pokyčius. Derinant tirpstančius kuriamus objektus su „sunkiomis“ ilgaamžėmis struktūromis siekiama atkreipti dėmesį į struktūrų ir medžiagų irimą, jų daromą įtaką gamtai ir kraštovaizdžiui. Kodėl minimali intervencija? Siekiant išsaugoti vietos dvasią ir priartinti žmogų prie gamtos, minimalios intervencijos principas pasitelkiamas naujiems gamtinės ir architektūrinės aplinkos stebėjimo būdams ir jungtims kurti. Bunkerių funkcija nekeičiama, paliekant erdves kaip nematerialios architektūros talpyklas. Tuo tarpu naujais sprendimais stiprinamos esamos struktūrų ir kraštovaizdžio savybės. Kuriami antžeminiai objektai – įrankiai, padedantys stebėti aplinką.
Dizaino tyrimai: XXI a. tekstilės dizaino praktikos: interaktyvus kilimas ikimokyklinio amžiaus vaikams, dizainerė Viktorija Kuliavaitė, darbo vadovės doc. dr. Rūta Būtėnaitė ir prof. dr. Elona Lubytė, Vilniaus dailės akademija
Interaktyvūs kilimai sukurti vaikų užimtumui ir raidos vystymuisi skatinti. Kūrybiniame objekte vaizduojamos įvairios Lietuvos vietovės: Kernavės piliakalniai, Siesarties tėkmės dalis Ukmergės rajone ir Kirkilų karstiniai ežerai Biržų rajone. Interaktyvus žaidimas kilimais kviečia vaikus ir visą šeimą sudėlioti objektus į vietas. Kilimų spalvos dienos šviesoje supažindina su rudens, pavasario ir vasaros spalvynu, o vakare kilimuose matoma žiemos spalvų gama. Interaktyvūs tekstūriniai kilimai skatina vaikų raidą ir supažindina su mažiau žinomomis Lietuvos vietovėmis.
Daugiau informacijos apie konkursą: www.jdp.lt
Parodos organizatorius: Vilniaus dailės akademijos Dizaino inovacijų centras
Parodos architektūra ir grafinis dizainas: DADADA studija
Konkursą finansuoja: Lietuvos kultūros taryba
Informacinis rėmėjas: LRT
Rėmėjai: „Nordcurrent“, „Jung“
Partneriai: Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, Taikomosios dailės ir dizaino muziejus, Lietuvos Respublikos valstybinis patentų biuras, Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyba, Intelektinė.lt, Lietuvos Respublikos ambasada Italijos Respublikoje, „JCDecaux Lietuva“, žurnalas „Centras“, „Sip sap“
Daugiau nuotraukų: